söndag 30 mars 2008

Expedition L av Erlend Loe

Äntligen har jag läst en bok jag verkligen gillade! Norrmannen Erlend Loes bok Expedition L var riktigt rolig och jag sträckläste den förra helgen. Bokens huvudperson Erlend är 28 år och känner att han inte har åstadkommit något i sitt liv. Inspirerad av Thor Heyerdahls Kon-tiki-resa får han en idé om att folk en gång i tiden tog sig från Sydamerika till Polynesien på skridskor(!). Han lyckas samla ihop ett gäng äventyrslystna killar som han tar med sig till en obebodd ö i Stilla havet för att bevisa sin storslagna teori och "sätta Norge på kartan". Väl där ägnas tiden mer åt en navelskådande slackertillvaro. Boken är skriven i en skön naiv stil och jag känner igen mig mycket i Erlends funderingar (vilket känns lite oroväckande...).

Inga kommentarer: